Thursday 10 March 2011

ERTI SEBUAH KEMAAFAN 2

Ubat yang paling mujarab bagi meghilangkan rasa benci dan dendam yang akan mendorong ke arah kemaafan adalah rasa kasih sayang....
PETUA MENDORONG KE ARAH KEMAAFAN
  • Ambil sekeping kertas dan tulis segala peristiwa serta kata-kata orang yang melukai hati kita atau yang kita dendami.Kemudian koyak dan bakar kertas itu sehingga menjadi abu.Ini bererti luputlah sudah perasaan marah dan dendam terhadapnya dan kita berada dalam keadaan bersedia untuk memaafkannya.
  • Jangan sekali-kali kita kita menghakimi dan menghukum kesalahan siapa yang lebih berat bagi menentukan siapa yang perlu meminta maaf dulu.Hanya TUHAN yang dapat mengadili akan beratnya kesalahan dan dosa seseorang itu.Sekiranya hati kita terlalu berat untuk memaafkan,kita perlu berdoa agar TUHAN memberi kekuatan untuk membersihkan hati nurani kita.
  • Bayangkan diri kita adalah orang yang kita dendami itu dan tanya diri kita sama ada kesilapan itu hanya terletak di pihaknya semata-mata ataupun sebahagiannya adalah sikap kita sendiri.
  • Terimalah hakikat bahawa setiap insan di dunia ini tidak terlepas daripada melakukan dosa ataupun kesilapan.
  • Jika kita dapat memahami hakikat ini,kita akan dapat memberi kemaafan terhadap kesalahan orang lain dengan lapang dada dan hati terbuka secara ikhlas.
"Janganlah kita mengimbas kembali dengan perasaan marah..Tidak pula memandang ke depan dengan perasaan takut,tetapi pandanglah sekeliling kita dengan rasa penuh kesedaran & keyakinan..."

No comments:

Post a Comment